La Càtedra UNESCO d´Estudis sobre el Desenvolupament de la Universitat de València posa en marxa un projecte d´Educació per al Desenvolupament (EpD) a través de l´Àrea de Cooperació de la Fundació General de la Universitat de València, per encomana de la Universitat de València i el seu Vicerector d´Internacionalització i Cooperació anomenat "Universitat-Ciutat-ODS: València per una ciutadania global"
Aquest projecte consisteix bàsicament en estimular el coneixement de l´Agenda 2030 i dels Drets Humans a partir de les referències simbòliques del patrimoni cultural i científic de la Universitat i de la mateixa ciutat de València. L´objectiu és contribuir a l´expansió d´una ciutadania global responsable científica, social, cultural i cívicament amb el desenvolupament humà sostenible i els Drets Humans.
Aquesta iniciativa es constitueix en un projecte que ha obtingut el suport de l´Ajuntament de València i del Ministeri d´Afers Exteriors i Cooperació.
Els directors del projecte són:
- José Miguel Soriano del Castillo: Delegat del Rector per a Cooperació i Director de la Càtedra UNESCO d´Estudis sobre el Desenvolupament.
- Ximo Revert Roldán: Cap Tècnic de l´Àrea de Cooperació de la Fundació General de la Universitat de València i coordinador de la Càtedra UNESCO d´Estudis sobre el Desenvolupament.
El projecte consta de dues parts: d´una banda la creació d´un Taller on desenvolupar la identificació de referents culturals de la societat valenciana al llarg dels segles com a aportacions al que ara ens compromet l´Agenda 2030 de Nacions Unides i els Drets Humans per tal de crear itineraris de ciutadania global; la segona part té per objectiu difondre els resultats del Taller mobilitzant a les persones que hi han participat generant itineraris "Patrimoni ODS" entre la comunitat universitària i les entitats socials compromeses amb el desenvolupament humà que ho sol·liciten.
Taller "Patrimoni Cultural i Desenvolupament Humà: València ODS": consta de 60 hores teòric-pràctiques. Està dirigit a estudiants, PAS i PDI de qualsevol disciplina, voluntariat cultural, així com a responsables institucionals, agents de la cooperació descentralitzada, membres d´organitzacions de Drets Humans i de desenvolupament i professionals del turisme. Els inscrits es formaran en l´Agenda 2030 i l´Enfocament Basat en Drets Humans (EBDH) per identificar posteriorment referents culturals i científics de la nostra Universitat i de la ciutat de València que, al llarg del temps, han contribuït al desenvolupament humà. El Taller culmina en l´elaboració, per part dels participants, de rutes i itineraris que els mateixos participants poden fer servir amb els companys de classe, de centre o facultat, amics, familiars i nous estudiants que ingressen a les nostres aules, també per atendre a convidats institucionals de deganats, rectorat i estendre-lo a organitzacions socials, cíviques u ONGDs, bé com a part de l´activitat acadèmica universitària dels estudiants o bé amb motiu de la recepció de visitants a la ciutat amb motiu de congressos, jornades o esdeveniments nacionals i internacionals compromesos amb el desenvolupament.
Estructura del taller : del 25 d´abril al 6 de juny, cada dimecres de vesprada es realitzaran sessions de 4 o 5 hores lectives teòriques i pràctiques. Altres hores lectives són a distància per procediments virtuals (lectures, elaboració de continguts, qüestionaris, projecte d´itinerari...)
Difusió de coneixement a partir de resultats del Taller: durant la realització del Taller els participants elaboraran un relat discursiu que vol tornar a presentar els elements del patrimoni científic i cultural valencià en clau d´Agenda 2030 i des de l´òptica de la preservació dels Drets Humans. Aquests resultats es plasmaran en diversos formats de difusió del coneixement que han d´estimular a que grups socials i col·lectius s´interessen en ser conduïts pels integrants del Taller. Aquests canals seran:
- la creació d´una aplicació per a mòbil (Google Play, App Store) que identifique en el plànol de la ciutat les referències culturals identificades pels participants al taller com a aportacions a l´Agenda 2030 i els Drets Humans
- la creació d´una plataforma web de la Càtedra UNESCO sota domini de la FGUV, que explicarà el projecte, anunciarà els punts d´interés culturals ODS més destacats i facilitarà la comprensió de la iniciativa i el contacte amb la Càtedra UNESCO per organitzar-ne accions col·laboratives
- els resultats i continguts elaborats pels participants formaran part d´una publicació col·lectiva, revisada pels tutors, professorat i organització del Taller, acompanyades d´imatges generades pel projecte i el taller. Aquesta edició serà electrònica i gratuïta, i anirà a càrrec de l´Àrea de Cooperació de la Fundació General de la Universitat de València
- realització d´itineraris singulars: una vegada realitzat el Taller, els participants podran organitzar-se i oferir-se per atendre voluntàriament les necessitats de la pròpia Universitat per difondre l´Agenda 2030 i alhora donar a conèixer el patrimoni cultural i científic de la mateixa i la ciutat de València.
Organitza: |
![]() |
||
Financia: |
|
||
Col·labora: |
|
||
|