Estàs a: > > Entrevista a Miguel Arce, cultural manager de l´empresa Feedback Cultural

Entrevista a Miguel Arce, cultural manager de l´empresa Feedback Cultural

Conveni_FGUV

En aquest BUO entrevistem Miguel Arce, cultural manager de l´empresa Feedback Cultural.

Es tracta d´una empresa creada per un equip multidisciplinari dedicat a la gestió cultural, el desenvolupament de projectes i la creació de continguts de caràcter social i cultural.

Recentment, han signat un conveni de col.laboració amb la Fundació General de la Universitat de València i en breu estrenaran la seua audioguía, de descàrrega gratuïta, en l´exposició ‘Yturralde. Cartografies del sublim’, que s´exhibeix en La Nau fins al 29 de gener de 2017.

Miguel, explica´ns cóm sorgeix la idea de crear Feedback Cultural

Doncs va ser una idea que tenia des que vaig començar a cursar el màster en Gestió Cultural per la UVEG /UPV.  Va nàixer com un projecte d´empresa de gestió cultural per a un exercici del màster, que posteriorment, entre diversos companys, vam voler donar eixida al món laboral. No va acabar per desenvolupar-se fóra de l´àmbit acadèmic per diverses raons i un any i mig més tard, quan ens ajuntem els tres socis que formem l´equip actual, va tornar de nou a ressorgir amb el propòsit inicial de crear i gestionar projectes culturals i d´innovació social.

Quines activitats dueu a terme actualment?

En l´actualitat estem ultimant el projecte d´accessibilitat per a persones amb discapacitat visual a la xarxa de museus de València denominat “Cultura Accessible”. Aquest projecte comença a prendre forma quan ens concedeixen l´ajuda a la Innovació Social de 2015 que ofereix el Servei d´Innovació de l´Ajuntament de València. Estem molt satisfets de com s´està desenvolupant i de la resposta que està rebent, tant dels museus i agents culturals, com de l´administració pública.

D´altra banda, estem treballant en un projecte per a l´Agència Valenciana de Turisme del qual l´única cosa que et puc comentar és que es refereix a turisme cultural i al món de l´art contemporani.

Quins perfils professionals formen el vostre equip de treball?

Hi ha de tot. Sense anar més lluny, en el moment en què fem aquesta entrevista, som 6 persones amb diversos perfils. Tenim una traductora austríaca amb ceguesa de naixement, una dissenyadora gràfica italiana, una investigadora de l´art, un fotògraf i dissenyador gràfic, un expert en comerç internacional i jo, que sóc gestor cultural i historiador de l´art. Ja veus que és un grup molt variat.

La vostra empresa duu a terme una tasca social. Quines necessitats cobriu en el públic al quals us dirigiu?

El nostre primer gran projecte social, com t´he comentat abans, és “Cultura Accessible” i en aquest cas ens vam plantejar abordar el problema de l´accessibilitat al món de les arts i la cultura de col·lectius en risc d´exclusió social.

Amb “Cultura Accessible” no pretenem que les coses canvien immediatament, però sí que es comencen a obrir barreres que hi ha en l´actualitat per a aquests col·lectius en risc d´exclusió per tenir dificultats o algun tipus de dificultat o minusvalidesa. Ells tenen també drets i han de poder accedir a la cultura com tots.

A part de les persones cegues o amb dificultats de visió, amb aquest projecte volem ajudar també que l´art puga ser més inclusiu i accessible a la gent. És un dels objectius que ens hem marcat com a organització que ha apostat pels projectes d´innovació i de naturalesa social.

Parla´ns de la part tecnològica que comporta el servei que oferiu a persones discapacitades per facilitar-los l´accessibilitat a l´oferta cultural (apps, audioguies, subtítols, etc.)

En el nostre cas no som una empresa tecnològica, no desenvolupem aplicacions ni programari, nosaltres creem continguts, en aquest cas audioguies per a museus. Una vegada que teníem el contingut, necessitàvem el continent. I com que no el teníem, ens vam veure en la situació d´haver de buscar una empresa que desenvolupara una plataforma que continguera aquestes audioguies, ja que els museus valencians no disposen d´aquest sistema en les seues instal·lacions.

Pensem que l´aplicació és magnífica, perquè qualsevol persona pot fer-la servir molt bé, és fàcil d´usar i molt intuïtiva, en el sentit que no has de passar moltes pantalles o menús fins a arribar al contingut que importa.

Vam tenir la sort de tenir en l´equip una persona cega a qui agraden les noves tecnologies i que va poder donar la seua experiència d´usuària en el maneig de les aplicacions.  Això va enriquir la creació i el desenvolupament de l´aplicació amb elements que normalment passem per alt o no es tenen en compte per a persones amb discapacitat visual, però també per a persones que tenen algun problema visual, com per exemple les persones majors.

Una altra cosa interessant d´aquesta aplicació és que volem que siga vàlida per a tot tipus de museus i centres culturals, i que sobretot amb una única aplicació pugues albergar diferents exposicions sense haver de descarregar-te-les dels diversos museus que visites. Amb “Cultura Accessible” pots tenir l´audioguia de l´exposició del museu que vulgues, i després, si així ho vols, eliminar-la, amb la qual cosa el pes de l´aplicació no es notarà al mòbil. Aquest és un altre gran avantatge competitiu respecte d’altres audioguies i apps de museus.

Quins passos recomanaries que hauria de donar una persona interessada a engegar el seu propi projecte empresarial?

Primer de res, que no s’ho pensen gaire, perquè si no, no ho acabaran fent. Això sol ser símptoma que no ho veuen clar o que hi tenen por. De l´única cosa que s´ha de tenir por és de no fer res.

Que tinguen molt en compte quin és el seu valor com a empresa, o com a emprenedor autònom, i sobretot què oferiran com a producte o servei.

Que facen una anàlisi interna com a organització, i també del seu entorn, de la competència i dels productes i/o serveis semblants que ja hi són. Si creen un pla d´empresa al costat d´un d’estratègic, això a curt termini els ajudarà molt.  Ja sé que és enutjós i que porta temps, però ajuda a fixar bé els objectius i les metes i a no eixir-se’n del camí, cosa que passa molt sovint.

Quant a l´hora de buscar crèdit per començar l’activitat, que no intenten endeutar-se massa. Hi ha altres formes d´aconseguir finançament, bé siga mitjançant inversors, familiars i/o amics, o per altres eines, ja siga ací a Espanya o fora.

També que busquen ajudes o programes que premien activitats d’emprenedoria, que n´hi ha i que poden suposar una bona embranzida al principi.

Que seguisquen investigant i no donen res per assentat. Cada projecte o activitat ha d´estar sempre obert a noves propostes, modificacions o canvis.

Vols afegir alguna cosa més?

Només vull agrair-vos tota l´ajuda que ens heu prestat des del servei Uniempren – OPAL, així com el vostre suport al projecte des del principi.

Vull també encoratjar la gent perquè s´anime a presentar els seus projectes en el programa i a participar amb el Servei perquè mereix la pena. Gràcies.

Web de UNIEMPREN: www.uniempren.es

Web de Feedback cultural: http://feedbackcultural.com/