Estàs a: > > Entrevista a Néstor Guerra , referent en Lean Startup

Entrevista a Néstor Guerra , referent en Lean Startup

Néstor Guerra

Al llarg d’aquesta entrevista Néstor Guerra, emprenedor, mentor i professor expert i referent en Lean Startup desvetlla les claus del mètode del llançament d’empreses Lean Startup

Què és el Lean Startup, en què consisteix exactament?

Lean Statrup és un enfocament que ens ajuda a construir negocis i productes i es basa en l’aprenentatge validat, l´experimentació científica i la relació que desenvolupem amb el client. Lean Startup té tres pilars fonamentals, que són: el disseny del model de negoci, la validació del model utilitzant Customer Development o desenvolupament de client, que consisteix a identificar les hipòtesis de les quals partim per a entendre el problema del client i el disseny del MVP, que és el producte mínim viable del nostre negoci. L’utilitzem per a oferir valor al client sense tenir el producte final.

Més concretament, consisteix a seguir uns passos per a aconseguir descobrir qui és el client, quin problema té i si la solució que jo propose aporta un valor real per a solucionar el problema. Sobre el feedback dels usuaris/clients es prenen decisions per a desenvolupar el producte o pivotar en el model de negoci.

Quins són els passos per a aconseguir descobrir qui és el meu client, quin problema té i si la solució que propose aporta un valor real per a solucionar el problema?

El procés de Lean Startup, basat en Customer Development, es fonamenta en la cerca de clients per a després fer l´execució del model de negoci.  Hi trobem quatre fases, que són: descobriment del client, amb el desenvolupament d´hipòtesis i les primeres entrevistes per a validar el problema, validació de client. Quan ja es tenen identificats els arquetips de clients i es presenten el primers prototips, et prepares per a vendre als teus primers clients i desenvolupar el posicionament. La tercera fase és la creació de demanda i el llançament del producte, quan ja tenim un model de negoci identificat i cerquem creixement i escalabilitat. I finalment la construcció de l’empresa i els departaments funcionals dins d’aquesta.

Què fa al Lean Startup diferent d’altres metodologies? Què hi afegeix que no hagem escoltat abans?

Durant dècades he après a fer plans de negoci, a estructurar-los, a fer estudis de mercat, grandària d’oportunitats, plans financers a 5 anys…i avui sabem que 9 de cada 10 negocis innovadors fracassen perquè no tenen clients. Un pla de negoci en una iniciativa emprenedora suposa màxima incertesa, ja que el fet d’estar escrit en un paper no vol dir que haja d’ocórrer. Per aquest motiu, es proposa una metodologia àgil per a dedicar temps a la cerca d´un model de negoci. Redactar les hipòtesis inicials en el model, descobrir els clients, el problema i prototipar la solució amb experiments i proves senzilles per a comprovar si és real el valor que el nostre producte aporta al client. I si has de fracassar, que siga al més aviat possible. L’objectiu és aprendre prompte, i que els procés siga barat i ràpid.

Com por ser útil aquest tipus de metodologia per aquells dels nostres lectors que tinguen una idea de negoci?

La clau dels negocis no radica a tenir una bona idea de negoci o tenir una visió innovadora, la clau és aconseguir que algú et compre alguna cosa. Lean Startup es basa en el desenvolupament de clients com a pilar fonamental, a conèixer i saber a què li dóna major valor el teu client per a desenvolupar productes i serveis que algú vulga o necessite i, conseqüentment, que estiguen disposats a pagar per ells. El món no és com nosaltres volem, és com és. Aprendre d’ell ens ajuda a entendre com canviar-lo i ser capaços d’ identificar les necessitats de les persones des del mercat redueix la taxa de fracàs.

Dóna’ns algunes claus per a saber si la nostra idea pot arribar a convertir-se en un bon negoci.

He sigut mentor de moltes empreses emergents, he escoltat centenars d´idees innovadores i he vist com idees brillants es quedaven en res i com unes altres no tan brillants eixien a la llum. La dificultat no és tenir idees, el que és difícil és que es convertisquen en un negoci. La meua recomanació és que, com a emprenedor, dediques el teu temps a plantejar el teu model de negoci i entendre els teus clients des del moment inicial, a realitzar entrevistes i experiments per a aprendre tan ràpidament com siga possible, trobar fets, validar o invalidar les hipòtesis i reduir la incertesa del negoci.

En la teua opinió, per què uns negocis triomfen i uns altres no, a quin creus que pot ser el motiu d’això?

És difícil preveure quina empresa emergent pot tenir èxit i quina no. Com he dit abans, he conegut empreses que ho van fer tot malament, justament en contra de com se suposa que han de fer-se les coses, i van tenir èxit; i algunes que van complir tots els cànons i van a fracassar. Les empreses emergents no fallen pels bons o mals productes, fallen perquè no hi ha clients. En un context d’extrema incertesa com el que vivim avui és impossible predir alguna cosa. Tampoc no hi ha patrons que es puguen complir. Aquesta és la gran diferencia que existeix entre risc i incertesa, i en ocasions confonem tots dos conceptes. El risc es pot gestionar, és mesurable, predictible. La incertesa per contra no. Així és que encara no temin una resposta vàlida per a aquesta pregunta, si fóra així de fàcil tots tindríem negocis d´èxit.

Com podem portar a la pràctica la nostra idea de negoci amb aquesta metodologia?Quins passos hauríem de seguir per a llançar la idea?

Lean Startup segueix el famós crit de “ix fora de l´edifici”. Els negocis no es creen assegut a la teua oficina i les idees es validen a peu de carrer. El mecanisme és molt senzill: tinc uns supòsits, unes hipòtesis, uns possibles clients, construïsc un experiment o prototip i isc al carrer per a validar-lo amb clients potencials i obtenir resultats. Depèn de la rapidesa amb què aprenguem dels clients per a poder prosseguir o pivotar en la idea o en les funcionalitats d’aquesta.

Com puc trobar els meus primers clients?

Trobar els meus primers clients és el primer pas per a entendre si existeix un problema, identificar els clients que tenen el problema i a quins d’ells els suposa un major repte solucionar-lo. Els earlyadopters, o primers clients, tenen un problema, són conscients que el tenen, i la solució actual no els cobreix la necessitat. Per açò he de verificar si la solució de la meua idea de negoci els aporta valor o no. En el moment inicial la incertesa envolta l’emprenedor i el més comú és construir alguna cosa que ningú vulga. Per la qual cosa, començar les entrevistes de client facilita el procés per a entendre el problema real i disminuir les possibilitats de fracassar.

Moltes gràcies, alguna cosa més que vulgues afegir abans d’ acabar aquesta entrevista?

Emprendre no és una ciència exacta, ni hi ha una fórmula màgica perquè un negoci siga reeixit; seguint el cicle Lean Startup, de construir -mesurar-, aprendre, tractar de ser més eficients, fracassar al més aviat possible, i aprendre d’açò per a aconseguir trobar un model de negoci que funcione. Però ni tan sols Lean Startup és una fórmula màgica. Tres recomanacions: treball, mètode i perseverança, però com pots veure, res de nou.

Data d'actualització: 10 de Març de 2017